Börja med "varför" – skapa mening

Människor lyssnar mer när de känner att något är relevant och meningsfullt. Istället för att direkt gå in på detaljer, börja med att förklara varför det du säger är viktigt.

Många ledare går rakt på sak:
"Vi måste ändra våra processer."

Men ett mer effektivt sätt att kommunicera samma budskap – kan vara:
"För att vi ska kunna bli mer effektiva och minska stressen, behöver vi göra några förändringar i våra processer."

Använd storytelling – fakta engagerar, men berättelser berör

Vi är biologiskt programmerade att reagera på berättelser. Istället för att bara lista siffror och fakta, koppla det du säger till en berättelse eller exempel.
Istället för att säga "Kundnöjdheten har sjunkit med 10%" – berätta om en verklig kundupplevelse och hur den påverkar företaget.

Var närvarande – och lyssna 

Bra kommunikation handlar inte bara om att tala, utan också om att lyssna aktivt. Ställ frågor, uppmuntra teamet att dela sina åsikter och visa att du värderar deras synpunkter.
Tips:

  • Ha ögonkontakt
  • Upprepa och sammanfatta vad andra har sagt för att visa att du lyssnar
  • Undvik att kolla mobilen eller datorn samtidigt som någon pratar

 

Hantera svåra samtal med självförtroende!

Ibland behöver vi ta upp obekväma ämnen, som konflikter eller dåliga prestationer. Ett vanligt misstag är att vara för vag eller undvika samtalet helt. 
Lösningen: Förbered dig genom att ha en tydlig struktur: beskriv situationen, förklara varför den är viktig och föreslå en lösning.

Relaterade utbildningar:

På vår kurs Svåra samtal och konflikthantering lär vi dig hantera svåra samtal på bästa sätt. 
På vår kurs Presentationsteknik - konsten att engagera och motivera får du lära dig att hålla självsäkra och övertygande presentationer. 

Se alla våra andra artiklar här